13 načina da usporite časovnik

13 načina da usporite časovnik

Male izmene u svakodnevnoj rutini najbolji su način da usporite starenje. Pratite ovih 15 jednostavnih i lakih principa da ostanete zdravi i zadovoljni. Ubrzo ćete osetiti razliku.

NEKA VAM HRANA BUDE LEK

Da li ste znali da ako jednom nedeljno jedete ribu, možete smanjiti rizik od srčanog udara? Pravilna ishrana nije samo smanjen unos masnoća. Ona podrazumeva i razlikovanje dobrih i loših masnoća, obraćanje pažnje na raznovrsnost i količinu namirnica koje unosimo, i navikavanje na namirnice visoke hranljivosti (najteži deo za većinu ljudi).Na primer, unos pet ili više porcija voća ili povrća na dan, smanjuje rizik od svih vrsta kancera za 20%.

POŽURITE

Fizička aktivnost je možda najbolji način da zaštitite zdravlje i da ujedno usporite starenje. Health Education Authority istraživanja pokazuju da 40% ljudi starijih od 50 godina uopšte ne vežba, a više od četvrtine ukupnog broja muškaraca i žena između 70 i 75 godina ne mogu sami da hodaju više od pola kilometara. Samo 20 minuta vežbi dnevno dovoljno je da osetite napredak.

DOPUNITE ISHRANU

Možda ste znali da dovoljnim unošenjem antioksidansa, vitamina C i E i beta-karotina možete da usporite starenje. Ali ako zaista želite da ostanete mladi, postoje i drugi podaci o kojima bi trebalo ponešto da znate. Vitamin B12 je jedan od najznačajnijih, pošto njegov nedostatak može da dovede do demencije i gubitka pamćenja. Drugi je kalcijum, koji ne štiti samo od osteoporoze, već može da pomogne i u sprečavanju najčešćih vrsta tumora. Pre upotrebe obavezna je konsultacija sa izabranim lekarom.

ODRŽAVAJTE TELESNU TEŽINU

Svi znamo da gojaznost može da izazove ozbiljne zdravstvene probleme i da nam skrati život. Metabolizam se s godinama usporava, pa Vaš organizam ne sagoreva kalorije kao nekada. To znači da bi trebalo da smanjite unos kalorija, ili povećate intenzitet vežbi, ili da, što bi bilo idealno, kombinujete i jedno i drugo.

ČUVAJTE KOSTI

Ako ste žena, ne očekujte menopauzu kako biste primetili znakove osteoporoze. Pošto kosti postaju porozne, najmanje jednu deceniju pre menopauze, trebalo bi svakodnevno da unosite više kalcijuma i vitamina D. Ako ste muškarac, ne mislite da ste imuni na osteoporozu. Rizik je manji nego kod žena, ali se do Vaše sedamdesete ili osamdesete može značajno povećati. Posle pedesete godine, kod jedne od tri žene, i jednog od dvanaest muškaraca pojaviće se osteoporoza.

IDITE NA REDOVNE KONTROLE

Mnogi ne vole da obavljaju preventivne preglede, i odlučuju se za posetu lekaru tek kada ih zaboli. Visok krvni pritisak može da prođe neopaženo, a redovnim pregledima možete sprečiti pojavu kardiovaskularnih oboljenja i probleme sa bubrezima. U Srbiji preko 20 000 ljudi umre od malignih oboljenja. Preuzmite odgovornost za sopstveno zdravlje i odvojite 2 sata godišnje da obavite preventivni sistematski pregled.

SMANJITE ALKOHOL

Istina je da jedno do dva pića dnevno mogu smanjiti rizik od bolesti srca ili moždanog udara. Vežbom i pravilnom ishranom ćete postii isti efekat. Suviše alkohola kod žena može povećati rizik od raka dojke.

RECITE NE PUŠENJU

Danas su srčana oboljenja, rak i moždani udar odgovorni za svaku drugu smrt, a pušenje je uzročnik ovih bolesti. Jedno istraživanje je pokazalo da pasivni pušači, izloženi dimu, imaju 20 do 30% veće šanse da obole od raka pluća.

ČUVAJTE SE LEKOVA

Većina starijih ljudi, s godinama koriste sve više različitih lekova. Najveći problem sa prekomernim uzimanjem lekova predstavlja povećani rizik od uzajamnog delovanja različitih lekova i hrane, alkohola i lekovitih biljaka. Ne dozvolite sebi da ostanete neobavešteni po pitanju lekova.

IZBEGAVAJTE PADOVE I POVREDE

Istraživanje je pokazalo da su češći padovi zabeleženi kod kuće, bilo da ste žena ili muškarac. Otklonite riskantan mladež, vežbajte da biste poboljšali ravnotežu, redovno obavljajte preglede vida, sluha i centra za ravnotežu.

IZBEGAVAJTE STRES

Hroničan stres može povećati rizik od srčanih bolesti, raka ili problema sa varenjem, a može imati loš uticaj na vaše pamćenje. Savladajte nekoliko tehnika koje će vam pomoći da se izborite sa stresom.

ZAŠTITITE SVOJE ZUBE

Ako želite da sačuvate sopstvene zube, odlazak kod zubara je obavezan najmanje jednom do dva puta godišnje. Svakodnevno čišćenje zuba koncem i četkicom  veoma su važan element preventivne brige o zdravlju. Infekcije koje izazivaju bolesti desni mogu da se prošire na srce i izazovu ozbiljnija oboljenja.

DOVOLJNO SNA

Ukoliko želite da usporite starenje, adekvatan san je veoma važan. Povezan je sa pravilnom aktivnošću imunog sistema u zdravljem srca. Ako naučite kako da promenite navike i kako da sačuvate kvalitetan san, to može uticati na kvalitet i kvantitet vašeg života.