Uzrast deteta |
Razvoj grube motorike |
Razvoj fine motorike |
Razvoj perceptivnih sposobnosti |
Razvoj intelektualnih sposobnosti |
Razvoj govornih sposobnosti |
Socijalno-emocionalni razvoj |
0-1. mesec |
- Dete odiže glavu od podloge dok lezi na stomaku, šake su stisnute
- opšti polozaj fleksije.
|
- Kratko posmatra predmet
- refleksno hvatanje
|
- Na jače zvuke menja aktivnost, a na svetlo trepće
|
- Osnovni oblik učenja
- klasično uslovljavanje
|
- Povremeno se oglašava grlenim glasovima
|
- Spava oko 20 sati
- prestaje da plače kada mu se približite
- gleda netremice majku dok mu priča
|
0-3. mesec |
|
|
|
|
|
- Različito plače kada je gladno, kada ga nešto boli i kada mu je neugodno
|
1,5 mesec |
|
|
- Reaguje na slabe zvuke;zaustavlja pogled na majčinim ocima.
|
|
|
|
1.-2. mesec |
- Odiže glavu i ramena od podloge;šake poluotvorene
- pokreti ekstremiteta simetrični
|
- Pogledom prati predmet koji se pomera u stranu
|
- Očima prati osobu koja se kreće
|
|
- Oglašava se samoglasnicima
|
- Ljudski glas i podizanje na ruke smiruju dete kada plače
|
2.-3. mesec |
- Leži na trbuhu oslanjajuci se na podlaktice
- zadržava predmet stavljen u ruku
|
- Igra se rukama, posmatra ih
- okreće glavu sledeći predmet, usmerava ruku u pravcu kretanja
|
- Reaguje na zvuk zadržavanjem pogleda ili pokretom
- okreće glavu prema izvoru zvuka
|
|
- Guče izmenjujući samoglasnike i suglasnike
|
- Reakcija oživljavanja kada gleda ljudsko lice
- facijalna ekspresija (grimase)
|
3. mesec |
|
|
|
- Osnovni oblik učenja
- instrumentalno uslovljavanje
|
- Prvo udvajanje slogova
- lančano „rrr“
|
|
3.-4. mesec |
|
- Hvata predmete celom šakom
|
- Pogledom prati kružno kretanje predmeta
|
|
|
|
4.mesec |
- Kada ga pridižemo u sedeći položaj podiže glavu
- navlači pelenu na lice
|
- Razgleda i trese predmet stavljen u ruku
- stavlja igračku u usta
- igra se rukama
|
- Primećuje sitne predmete na stolu
|
|
- Na govor majke odgovara gukanjem i klicanjem
|
- Glasno se smeje;traži pogledom majku koja ga zove
- Pozitivna emoticionalna reakcija na svaki ljudski lik
|
5.mesec |
- Sedi uz lagani oslonac, glava stoji učvršćena
- spušteno na podlogu odupire se vrhovima prstiju
|
- Uzima zvečku koja je na dohvat ruke
|
- Razgleda okolinu pogledom i okretanjem glave traži izvor zvuka
|
- Sve stavlja u usta (ispituje svet oralno)
- manipuliše predmetima i razgleda ih
- namerno pomoću predmeta proizvodi zvukove
|
|
|
6.mesec |
- Sedi duže vreme uz oslonac
- kada ga držimo uspravno, odupire se nogama
- preokreće se sa leđa na trbuh
|
- Ležeći na leđima skida pelenu sa lica
- hvata celim dlanom i opruženim palcem
- dohvata ciljano pruženu igračku obema rukama
- prebacuje igračku iz ruke u ruku
|
- Obraća pažnju na govor drugih
- u svakoj ruci drži kocku i gleda treću
- gleda za predmetom koji pada dole
- vidi i doseže predmet
|
|
- Modulira glas tonovima kao da peva
- modulira glas u jačini, visini i dužini
|
- Spava oko 16 sati
- razlikuje poznate od nepoznatih
- ljuti se ako mu se uzme igračka
|
6.-7. mesec |
|
|
|
|
|
|
7. mesec |
- Sedi kratko vreme bez podrške
- Premešta igračku iz ruke u ruku
|
- Doseže i hvata predmete na dohvat ruke
- lupka i trese predmet
- grabi svakom rukom po jednu kocku
|
- Osmatra i dodiruje svoj lik u ogledalu
- očima prati loptu koja se kotrlja
|
|
- Izgovara više određenih slogova uz promenu jačine i visine tona
|
|
8. mesec |
- Kad leži na stomaku prevrće se u leđni položaj
- Podiže se do sedećeg položaja uz malu pomoć
|
- Menja položaj da bi dohvatio predmet
- uzima predmet prstima i palcem (intermedijalno)
- udara jedan predmet o drugi;može da zadrzi dva predmeta
- sve baca na pod
|
|
- Igra se bacajući predmete na pod
|
|
|
9. mesec |
- Dovodi se samo u sedeći položaj
- sedi samostalno
- stoji uz pridržavanje
- počinje da puzi
|
- Hvata sitne predmete palcem i kažiprstom („pinceta“ hvat)
|
- Pravilno lokalizuje izvor zvuka
|
- Traži neposredno sakriven predmet
- privlači predmet pomoću vrpce
- učenje putem imitacije
- asocijativno učenje
|
- „Brblja“, jasno udvaja slogove bez značenja (ba-ba)
- razume jednu reč
|
- Spava oko 15 sati
- hrani se keksom
- privlači pažnju okoline različitim aktivnostima
- reaguje na svoje ime
- oponaša radnje „pa-pa“
- pruža ruke da bi ga podigli
- plače kada se odvoji od majke
- afektivno vezivanje: vezano za jednu osobu
- strah od stranih lica: rezervisano ponasanje.
|
9.-10. mesec |
|
|
- Prepoznaje mnoge predmete iz svog okruženja
|
|
|
|
10.mesec |
- Samostalno se podiže u stojeći položaj
- hoda uz pridržavanje
|
- Horizontalno kreće predmetom napred – nazad
|
|
|
- Razume nekoliko reči
- na nalog okreće glavu ka poznatoj osobi ili predmetu
- sluša i imitira zvukove iz okoline
- imitira nekoliko glasova
|
- Pije iz šoljice uz pomoć odraslog
- pruža igračku,ali je ne pušta
|
10.-11. mesec |
|
- Namerno ispušta predmet u kutiju
- ispituje kažiprstom detalje predmeta
|
|
|
- Zna nekoliko reči (mama, tata, baba, pa-pa)
|
|
11. mesec |
|
|
|
|
- Izvršava jednostavne naloge: „dođi“, „nemoj“
|
- Tapše rukama na poznate pesmice
- reaguje na zabranu prekidom započete aktivnosti
- Spava 13-15 sati
|
12. mesec |
- Hoda uz držanje za jednu ruku
- spušta se uz pridržavanje da bi dohvatilo predmet
- puzi
|
- Hvata sitne predmete opozicijom palca i kažiprsta („klešta“ hvat)
- ubacuje dugmad u posudu
- oponaša šaranje olovkom po papiru
|
|
- Pronalazi sakriveni predmet
- traži predmete izvan vidljivog polja
- daje predmet na zahtev
- učenje putem pokušaja i pogrešaka
|
|
- žvaće hranu
- pomaže pri oblačenju
- samostalno prinosi hranu ustima
- oponaša jednostavne radnje ukućana (plazi se, žmirka, kašljuca)
- pokazuje prstom u željenom pravcu
- daje predmete majci
- pokazuje interes za decu i odrasle
|
12.-15. mesec |
|
|
|
|
|
- Strah od nepoznatih osoba doseže vrhunac
|
13. mesec |
- Stojeći bez podrške održava ravnotežu
- samo ide deset koraka
|
- Precizno hvata i stavlja sitne predmete u flašicu
- stavlja dve kocke glatkih stranica jednu na drugu
|
|
|
|
|
14. mesec |
|
|
|
|
|
|
15. mesec |
|
- Gradi kulu od tri kocke glatkih stranica
|
- Prepoznaje predmete na slici (pas, mačka)
|
|
- Glasom izražava zelje
- razume da poznate stvari i osobe imaju svoja imena
|
- Reaguje na svoje ime
- imitira jednostavne aktivnosti ukućana
- ponavlja aktivnosti kojima se ukućani raduju
|
15.-18. mesec |
|
|
|
|
- Rečenica od jedne reči ili reč i gest
|
|
16. mesec |
|
|
|
|
- Koriste 6 reči
- imenuje jedan predmet na zahtev
|
|
17. mesec |
|
|
|
|
- Fraza od dve reči tipa imenice („mama lopta“)
|
|
18. mesec |
- Gura nogom loptu
- skakuće na obe noge uz pridržavanje
- penje se uz stepenice uz pridržavanje za jednu ruku
- uzima, nosi i premešta predmete
|
- Gradi kulu od pet kocaka glatkih stranica
- imitirajući vuče prave crte olovkom po papiru
|
- Brzo lokalizuje izvor zvuka
|
- Na zahtev pokazuje predmete iz neposredne okoline
- pokazuje na sebi tri dela tela na zahtev (oko, glava , nos)
- posle pokazivanja stavlja 4 šoljice na 4 tanjirica
- počeci simboličke igre „kao da“, „kobajagi“
|
- Spaja imenicu i glagol („mama daj“)
|
- Skida cipele i čarape, otkopčava rajsfešlus
- pridržava čašu dok pije, pokušava da jede kašikom
- jak strah pri odvajanju od bliskih osoba
- igra solitarna, igra se samo u prisustvu druge dece
- javljaju se znaci ljubomore, negoduje kada drugo dete privlači pažnju na sebe
|
19. mesec |
|
- Lista knjigu stranu po stranu
- vadi sitne predmete iz flašice
- crta spiralne linije
|
|
- Koristi sredstva u rešavanju problema
- dovodi predmete u međusobni odnos i deluje jednim predmetom na drugi
|
- Zna više fraza od dve reči tipa imenica-glagol
|
|
20. mesec |
- Trči
- šutira loptu bez gubitka ravnoteže
- otvara vrata
|
|
|
|
- Prepoznaje osam do dvanaest slika
|
|
21. mesec |
- Silazi niz stepenice bez držanja za ruku
|
|
|
|
- Traži rečima da jede i pije
- izvršava nalog koji zahteva dve delatnosti (odnesi, zatvori)
|
|
22. mesec |
|
- Uživa u igrama bacanja i hvatanja
|
|
|
- Koristi imenice, glagole i prideve
|
|
22.-24. mesec |
|
|
|
|
- Zna više jednostavnih fraza i rečenica do tri reči
|
|
23. mesec |
|
|
|
|
|
|
24. mesec |
- Penje se uz stepenice bez pridržavanja
- podiže predmete sa poda bez pridržavanja
|
- Jede čorbastu hranu kašikom
- niže perle na konac
- savija papir na pola
- gradi kulu od šest kocaka glatkih stranica
|
- Ispravlja sliku izvrnutu naopačke
- samo razgleda slikovnicu
- lokalizuje zvuk iz druge prostorije
|
- Savlađuje jednostavne prepreke
- pokazuje 5 delova tela na zahtev
- izdvaja jedan predmet iz gomile na nalog
- pridružuje indentične oblike i boje u odgovarajuci skup (dva oblika ili boje)
- učenje uviđanjem
|
- Odgovara adekvatno na pitanja koja imaju značenje posedovanja (čija je ovo mama?)
- izgovara svoje ime na zahtev
- upotrebljava 200-250 reči
|
- Skida gaćice, pantalone, kaput i jaknuzatvara rajsfešlus
- pije samo iz šolje
- uglavnom suvo noću
- početak paralelne igre, igra se pored vršnjaka, poveremeno im daje ili pokazuje igračku
- uživa u igrama borbe i premetanja sa vršnjacima
- početak interesovanja za grupne aktivnosti
- ponos, jogunstvo, izražena ljubomora
- reaguje na emocionalni izraz odraslog (empatija)
|
24-30. mesec |
|
|
|
|
|
|
24.-36. mesec |
|
|
|
|
|
|
25. mesec |
- Silazi niz stepenice bez pridržavanja, stepenik po stepenik
|
- Gradi kulu od sedam kocaka glatkih stranica
- navija igračku ključem
|
|
|
|
- Ostaje kraće vreme sa nepoznatom osobom
|
26. mesec |
|
- Slaže kocke glatkih stranica u niz
|
|
|
- Govori o sebi u trećem licu
|
- Oblači delove odeće (cipele, čarape, gaćice…)
|
27. mesec |
- Skakuće na obe noge kao zeka
|
|
- Prepoznaje fine detalje na slici
|
|
- Završava poslednji slog ili reč stiha poznate pesmice
|
|
28. mesec |
|
|
- Prepoznaje sebe na fotografiji
|
- Daje „još jedan“
- gradi most od tri kocke po modelu
|
|
- Inicira vlastitu igru
- prihvata igru JA-TI
- zna svoje ime
|
29. mesec |
|
|
|
|
|
|
30. mesec |
|
- Oponaša crtu vodoravno i uspravno
- raspoređuje tri oblika u ram (krug, kvadrat i trougao)
- seče makazama bez preciznosti
|
- Pronalazi određenu knjigu po izgledu
|
- Slaže 4 kocke u kvadrat
- razlikuje i razvrstava veliko i malo
- grupiše identične oblike i boje u odgovarajući skup (3 oblika ili boje)
- izvršava 3 naloga
|
- Razume 3 predloga (na, u, pored)
- recituje kraće pesmice
- razume pitanja „Šta leti, skače, pliva…“, „Šta radis sa ovim?“
|
- Ne mokri nocu
- nosi čašu sa vodom bez prosipanja
- pomaže odraslima u aktivnosti (briše prašinu)
- pridružuje se grupno vođenoj igri („ringe ringe raja“)
|
32. mesec |
- Hoda na prstima i peti unapred i unazad
|
- Mesi kobasicu od plastelina
|
|
|
|
|
34. mesec |
- Preskače prepreku visine 5 cm
|
- Precrtava krug kada mu se pokaže
|
|
|
|
|
36. mesec |
- Kratko stoji na jednoj nozi
- trči stabilno i brzo
|
- Jede viljuškom
- pravi harmoniku od papira
- gradi kulu od osam kocaka glatkih stranica
- imitira crtanje krsta
- slika vodenim bojama
|
- Razlikuje hladno od toplog
- sparuje korektno četiri oblika (krug, kvadrat, trougao i pravougaonik)
- razvrstava žetone po boji ili veličini (tri boje ili veličine)
|
- Uočava količinu malo-mnogo
- daje 2 predmeta na zahtev
- igra „kobajagi“ – često – igra uloge (vaspitača, prodavca, doktora)
- ponavlja 3 broja ili rečenicu od 4 reči
- postavlja pitanja: „Šta je ovo“, „Ko je to“, „Kako“…
- prepoznaje najdužu liniju od 3 i najveću od 3 lopte
|
- Upotrebljava zamenice i množinu
- koristi zamenicu „Ja“
- traži da mu se pričaju omiljene priče
- priča doživljaje
- stalno postavlja pitanja: „Ko?“, „Šta?“
- upotrebljava 600-800 reči
|
- Kaže svoj pol i godine starosti
- koristi fraze učtivosti: molim, hvala, izvini
- igru često proprati govorom
- pokušava da pospremi svoje igračke
- napadi besa pri sputavanju
|
40. mesec |
|
|
|
- Prebrojava 4 predmeta u nizu
- posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa („nađi crveni krug“)
- rešava jednostavne problemske situacije (Šta radis kada si gladan)
|
|
|
42. mesec |
|
|
|
- Ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči
- gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
- sastavlja sliku od 2 dela
- nastavlja započeti niz oblika, boje ili veličine
|
|
|
46. mesec |
|
|
|
- Iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta
- posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa („Daj mi veliki crveni krug“)
|
|
|
3.-4. godina |
|
- Pokušava da nacrta čoveka – glava i udovi (punoglavac)
|
- Razvrstava žetone po boji ili veličini (četiri boje ili veličine)
- sparuje korektno osam oblika
- primećuje nedostatke na crtežu
- shvata odnos dela i celine
- spaja slagalicu od dvanaest delova
- prepoznaje stvari opipavanjem bez viđenja (predmeti u vreći)
|
|
- Verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama
- opisuje radnje na slici
- dugi monolozi
- potpuna rečenica, govor razumljiv
- stalno postavlja pitanja
- broji do 4 mehanički
- upotrebljava 1200-1500 reči
|
- Uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu)
- prva zaljubljivanja
|
4. godina |
- Maršira u ritnu muzike
- hoda po pravoj liniji nogom ispred noge raširenih ruku
- vozi tricikl
- silazi niz stepenice nogu pred nogu
- skače sa druge stepenice
- u trku šutira loptu
- preskače prepreku širine 20 cm
|
- Gradi kulu od deset kocaka glatkih stranica
- kopira dijagonalnu liniju
- precrtava kvadrat
- kopira nekoliko štampanih slova
- savija papir po dijagonali
|
|
|
|
- Kooperativna igra sa vršnjacima
- početak prihvatanja jednostavnih pravila igre
- samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
- samostalno se priprema za spavanje
- počinje emocionalno povezivanje
- pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva estetska osećanja
|
4.-5. godina |
|
- Samo pere lice i ruke
- crta čoveka (šematski, u vidu geometrijskih oblika)
- seče makazama po zakrivljenoj liniji
|
|
|
- Upotrebljava 1800-2000 reči
- prepričava kratke priče
- razume predlog iza –ispred
- samo priča priču po slikama
- prepoznaje nekoliko slova azbuke
- odgovara na jednostavna pitanja -„Šta je to i od čega je napravljeno?“
- postavlja pitanja: „Kada? Zašto? Kako?“
|
- Interesovanje za polne organe, moguća mastrubacija
- kompletno ovladavanje toaletom
- strahovi od mraka, imaginarnih bića
|
5. godina |
- Skakuće na jednoj nozi
- stoji na prstima
|
- Razlikuje teško – lako
- broji crteže
- precrtava trougao
- crta kućicu, drvo, ljudsku figuru (tri do šest detalja), crtež prepoznatljiv
|
|
- Sastavlja sliku od 4 dela
- orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče
- sada, pre, posle)
- rešava zadatak tipa „ko ima više“
- prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
- prepoznaje i piše brojeve do 5
- ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva
- uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
|
|
- Postavlja sebi sto
- organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom
- uključuje se u razgovor sa odraslima
- može da odloži zadovoljavanje potrebe
|
5.-6. godina |
|
- Hvata malu loptu obema rukama
- jednom rukom pravi kuglicu od papira
|
- Vid potpuno razvijen, razume signale na semaforu
|
- Zna koja je njegova leva, a koja desna ruka
- izvršava tri naloga data zajedno
|
|
|
6. godina |
- Stoji na jednoj nozi bez podrške 40 sekundi
- vozi bicikl
- preskače kanap obema nogama zajedno
- skače sa visine od 40 cm
- visi 10 sekundi držeći se rukama za prečku
- hvata loptu jednom rukom;u skoku hvata loptu
- igra badminton
- oblači se samo
- vezuje pertle
|
|
|
- Broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom;na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
- može da izbroji 13 kocaka
- pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen
- navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
|
- Govori korektno i jasno
- artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, LJ i NJ)
- prepričava priču nakon što je čuje
- piše i čita vlastito ime
- pita za značenje reči
- razume predlog „u sredini“
- upotrebljava 2500-3000 reči
|
- Koristi kompletan pribor za hranjenje, pravi sebi sendvič
- čisti svoje cipele
- ide samo u komšiluk
- može mu se poveriti manja suma novca
- bira omiljenog druga
- pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci
- poštuje pravila igre sa vršnjacima
- prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa i razočarenja
- situaciju može da sagleda i iz ugla druge osobe
- realistični strahovi i strahovi od natrpirodnih bića
- sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti
|
7. godina |
|
|
- Oštrina vida skoro kao kod odraslih
- širina vidnog polja gotovo kao kod odraslih (sposobnost za periferno viđenje)
- razvijena spostobnost aktivnog perceptivnog pretraživanja i analize
|
|
|
|