Uzrast deteta Razvoj grube motorike Razvoj fine motorike Razvoj perceptivnih sposobnosti Razvoj intelektualnih sposobnosti Razvoj govornih sposobnosti Socijalno-emocionalni razvoj
0-1. mesec
  • Dete odiže glavu od podloge dok lezi na stomaku, šake su stisnute
  • opšti polozaj fleksije.
  • Kratko posmatra predmet
  • refleksno hvatanje
  • Na jače zvuke menja aktivnost, a na svetlo trepće
  • Osnovni oblik učenja
  • klasično uslovljavanje
  • Povremeno se oglašava grlenim glasovima
  • Spava oko 20 sati
  • prestaje da plače kada mu se približite
  • gleda netremice majku dok mu priča
0-3. mesec          
  • Različito plače kada je gladno, kada ga nešto boli i kada mu je neugodno
1,5 mesec    
  • Reaguje na slabe zvuke;zaustavlja pogled na majčinim ocima.
     
1.-2. mesec
  • Odiže glavu i ramena od podloge;šake poluotvorene
  • pokreti ekstremiteta simetrični
  • Pogledom prati predmet koji se pomera u stranu
  • Očima prati osobu koja se kreće
 
  • Oglašava se samoglasnicima
  • Ljudski glas i podizanje na ruke smiruju dete kada plače
2.-3. mesec
  • Leži na trbuhu oslanjajuci se na podlaktice
  • zadržava predmet stavljen u ruku
  • Igra se rukama, posmatra ih
  • okreće glavu sledeći predmet, usmerava ruku u pravcu kretanja
  • Reaguje na zvuk zadržavanjem pogleda ili pokretom
  • okreće glavu prema izvoru zvuka
 
  • Guče izmenjujući samoglasnike i suglasnike
  • Reakcija oživljavanja kada gleda ljudsko lice
  • facijalna ekspresija (grimase)
3. mesec  
  • Hvata predmet na dodir
 
  • Osnovni oblik učenja
  • instrumentalno uslovljavanje
  • Prvo udvajanje slogova
  • lančano „rrr“
  • Spava oko 18 sati.
3.-4. mesec  
  • Hvata predmete celom šakom
  • Pogledom prati kružno kretanje predmeta
     
4.mesec
  • Kada ga pridižemo u sedeći položaj podiže glavu
  • navlači pelenu na lice
  • Razgleda i trese predmet stavljen u ruku
  • stavlja igračku u usta
  • igra se rukama
  • Primećuje sitne predmete na stolu
 
  • Na govor majke odgovara gukanjem i klicanjem
  • Glasno se smeje;traži pogledom majku koja ga zove
  • Pozitivna emoticionalna reakcija na svaki ljudski lik
5.mesec
  • Sedi uz lagani oslonac, glava stoji učvršćena
  • spušteno na podlogu odupire se vrhovima prstiju
  • Uzima zvečku koja je na dohvat ruke
  • Razgleda okolinu pogledom i okretanjem glave traži izvor zvuka
  • Sve stavlja u usta (ispituje svet oralno)
  • manipuliše predmetima i razgleda ih
  • namerno pomoću predmeta proizvodi zvukove
   
6.mesec
  • Sedi duže vreme uz oslonac
  • kada ga držimo uspravno, odupire se nogama
  • preokreće se sa leđa na trbuh
  • Ležeći na leđima skida pelenu sa lica
  • hvata celim dlanom i opruženim palcem
  • dohvata ciljano pruženu igračku obema rukama
  • prebacuje igračku iz ruke u ruku
  • Obraća pažnju na govor drugih
  • u svakoj ruci drži kocku i gleda treću
  • gleda za predmetom koji pada dole
  • vidi i doseže predmet
 
  • Modulira glas tonovima kao da peva
  • modulira glas u jačini, visini i dužini
  • Spava oko 16 sati
  • razlikuje poznate od nepoznatih
  • ljuti se ako mu se uzme igračka
6.-7. mesec          
  • Smeje se liku u ogledalu
7. mesec
  • Sedi kratko vreme bez podrške
  • Premešta igračku iz ruke u ruku
  • Doseže i hvata predmete na dohvat ruke
  • lupka i trese predmet
  • grabi svakom rukom po jednu kocku
  • Osmatra i dodiruje svoj lik u ogledalu
  • očima prati loptu koja se kotrlja
 
  • Izgovara više određenih slogova uz promenu jačine i visine tona
 
8. mesec
  • Kad leži na stomaku prevrće se u leđni položaj
  • Podiže se do sedećeg položaja uz malu pomoć
  • Menja položaj da bi dohvatio predmet
  • uzima predmet prstima i palcem (intermedijalno)
  • udara jedan predmet o drugi;može da zadrzi dva predmeta
  • sve baca na pod
 
  • Igra se bacajući predmete na pod
 
  • Igra se skrivača(ku-ku)
9. mesec
  • Dovodi se samo u sedeći položaj
  • sedi samostalno
  • stoji uz pridržavanje
  • počinje da puzi
  • Hvata sitne predmete palcem i kažiprstom („pinceta“ hvat)
  • Pravilno lokalizuje izvor zvuka
  • Traži neposredno sakriven predmet
  • privlači predmet pomoću vrpce
  • učenje putem imitacije
  • asocijativno učenje
  • „Brblja“, jasno udvaja slogove bez značenja (ba-ba)
  • razume jednu reč
  • Spava oko 15 sati
  • hrani se keksom
  • privlači pažnju okoline različitim aktivnostima
  • reaguje na svoje ime
  • oponaša radnje „pa-pa“
  • pruža ruke da bi ga podigli
  • plače kada se odvoji od majke
  • afektivno vezivanje: vezano za jednu osobu
  • strah od stranih lica: rezervisano ponasanje.
9.-10. mesec    
  • Prepoznaje mnoge predmete iz svog okruženja
     
10.mesec
  • Samostalno se podiže u stojeći položaj
  • hoda uz pridržavanje
  • Horizontalno kreće predmetom napred – nazad
   
  • Razume nekoliko reči
  • na nalog okreće glavu ka poznatoj osobi ili predmetu
  • sluša i imitira zvukove iz okoline
  • imitira nekoliko glasova
  • Pije iz šoljice uz pomoć odraslog
  • pruža igračku,ali je ne pušta
10.-11. mesec  
  • Namerno ispušta predmet u kutiju
  • ispituje kažiprstom detalje predmeta
   
  • Zna nekoliko reči (mama, tata, baba, pa-pa)
 
11. mesec        
  • Izvršava jednostavne naloge: „dođi“, „nemoj“
  • Tapše rukama na poznate pesmice
  • reaguje na zabranu prekidom započete aktivnosti
  • Spava 13-15 sati
12. mesec
  • Hoda uz držanje za jednu ruku
  • spušta se uz pridržavanje da bi dohvatilo predmet
  • puzi
  • Hvata sitne predmete opozicijom palca i kažiprsta („klešta“ hvat)
  • ubacuje dugmad u posudu
  • oponaša šaranje olovkom po papiru
 
  • Pronalazi sakriveni predmet
  • traži predmete izvan vidljivog polja
  • daje predmet na zahtev
  • učenje putem pokušaja i pogrešaka
 
  • žvaće hranu
  • pomaže pri oblačenju
  • samostalno prinosi hranu ustima
  • oponaša jednostavne radnje ukućana (plazi se, žmirka, kašljuca)
  • pokazuje prstom u željenom pravcu
  • daje predmete majci
  • pokazuje interes za decu i odrasle
12.-15. mesec  
  • Koristi više jednu ruku
     
  • Strah od nepoznatih osoba doseže vrhunac
13. mesec
  • Stojeći bez podrške održava ravnotežu
  • samo ide deset koraka
  • Precizno hvata i stavlja sitne predmete u flašicu
  • stavlja dve kocke glatkih stranica jednu na drugu
       
14. mesec
  • Čučne i ustane.
         
15. mesec
  • Samostalno hoda
  • Gradi kulu od tri kocke glatkih stranica
  • Prepoznaje predmete na slici (pas, mačka)
 
  • Glasom izražava zelje
  • razume da poznate stvari i osobe imaju svoja imena
  • Reaguje na svoje ime
  • imitira jednostavne aktivnosti ukućana
  • ponavlja aktivnosti kojima se ukućani raduju
15.-18. mesec        
  • Rečenica od jedne reči ili reč i gest
 
16. mesec
  • Trči u krug
  • Stavlja krug u ram
   
  • Koriste 6 reči
  • imenuje jedan predmet na zahtev
 
17. mesec        
  • Fraza od dve reči tipa imenice („mama lopta“)
 
18. mesec
  • Gura nogom loptu
  • skakuće na obe noge uz pridržavanje
  • penje se uz stepenice uz pridržavanje za jednu ruku
  • uzima, nosi i premešta predmete
  • Gradi kulu od pet kocaka glatkih stranica
  • imitirajući vuče prave crte olovkom po papiru
  • Brzo lokalizuje izvor zvuka
  • Na zahtev pokazuje predmete iz neposredne okoline
  • pokazuje na sebi tri dela tela na zahtev (oko, glava , nos)
  • posle pokazivanja stavlja 4 šoljice na 4 tanjirica
  • počeci simboličke igre „kao da“, „kobajagi“
  • Spaja imenicu i glagol („mama daj“)
  • Skida cipele i čarape, otkopčava rajsfešlus
  • pridržava čašu dok pije, pokušava da jede kašikom
  • jak strah pri odvajanju od bliskih osoba
  • igra solitarna, igra se samo u prisustvu druge dece
  • javljaju se znaci ljubomore, negoduje kada drugo dete privlači pažnju na sebe
19. mesec  
  • Lista knjigu stranu po stranu
  • vadi sitne predmete iz flašice
  • crta spiralne linije
 
  • Koristi sredstva u rešavanju problema
  • dovodi predmete u međusobni odnos i deluje jednim predmetom na drugi
  • Zna više fraza od dve reči tipa imenica-glagol
 
20. mesec
  • Trči
  • šutira loptu bez gubitka ravnoteže
  • otvara vrata
  • Kotrlja loptu i valjak
   
  • Prepoznaje osam do dvanaest slika
 
21. mesec
  • Silazi niz stepenice bez držanja za ruku
     
  • Traži rečima da jede i pije
  • izvršava nalog koji zahteva dve delatnosti (odnesi, zatvori)
 
22. mesec  
  • Uživa u igrama bacanja i hvatanja
   
  • Koristi imenice, glagole i prideve
 
22.-24. mesec        
  • Zna više jednostavnih fraza i rečenica do tri reči
 
23. mesec  
  • Okreće čigru.
       
24. mesec
  • Penje se uz stepenice bez pridržavanja
  • podiže predmete sa poda bez pridržavanja
  • Jede čorbastu hranu kašikom
  • niže perle na konac
  • savija papir na pola
  • gradi kulu od šest kocaka glatkih stranica
  • Ispravlja sliku izvrnutu naopačke
  • samo razgleda slikovnicu
  • lokalizuje zvuk iz druge prostorije
  • Savlađuje jednostavne prepreke
  • pokazuje 5 delova tela na zahtev
  • izdvaja jedan predmet iz gomile na nalog
  • pridružuje indentične oblike i boje u odgovarajuci skup (dva oblika ili boje)
  • učenje uviđanjem
  • Odgovara adekvatno na pitanja koja imaju značenje posedovanja (čija je ovo mama?)
  • izgovara svoje ime na zahtev
  • upotrebljava 200-250 reči
  • Skida gaćice, pantalone, kaput i jaknuzatvara rajsfešlus
  • pije samo iz šolje
  • uglavnom suvo noću
  • početak paralelne igre, igra se pored vršnjaka, poveremeno im daje ili pokazuje igračku
  • uživa u igrama borbe i premetanja sa vršnjacima
  • početak interesovanja za grupne aktivnosti
  • ponos, jogunstvo, izražena ljubomora
  • reaguje na emocionalni izraz odraslog (empatija)
24-30. mesec
  • Baca u određenom pravcu
         
24.-36. mesec    
  • Imenuje jednu boju
     
25. mesec
  • Silazi niz stepenice bez pridržavanja, stepenik po stepenik
  • Gradi kulu od sedam kocaka glatkih stranica
  • navija igračku ključem
     
  • Ostaje kraće vreme sa nepoznatom osobom
26. mesec  
  • Slaže kocke glatkih stranica u niz
   
  • Govori o sebi u trećem licu
  • Oblači delove odeće (cipele, čarape, gaćice…)
27. mesec
  • Skakuće na obe noge kao zeka
 
  • Prepoznaje fine detalje na slici
 
  • Završava poslednji slog ili reč stiha poznate pesmice
 
28. mesec    
  • Prepoznaje sebe na fotografiji
  • Daje „još jedan“
  • gradi most od tri kocke po modelu
 
  • Inicira vlastitu igru
  • prihvata igru JA-TI
  • zna svoje ime
29. mesec          
  • Na vreme traži nošu.
30. mesec  
  • Oponaša crtu vodoravno i uspravno
  • raspoređuje tri oblika u ram (krug, kvadrat i trougao)
  • seče makazama bez preciznosti
  • Pronalazi određenu knjigu po izgledu
  • Slaže 4 kocke u kvadrat
  • razlikuje i razvrstava veliko i malo
  • grupiše identične oblike i boje u odgovarajući skup (3 oblika ili boje)
  • izvršava 3 naloga
  • Razume 3 predloga (na, u, pored)
  • recituje kraće pesmice
  • razume pitanja „Šta leti, skače, pliva…“, „Šta radis sa ovim?“
  • Ne mokri nocu
  • nosi čašu sa vodom bez prosipanja
  • pomaže odraslima u aktivnosti (briše prašinu)
  • pridružuje se grupno vođenoj igri („ringe ringe raja“)
32. mesec
  • Hoda na prstima i peti unapred i unazad
  • Mesi kobasicu od plastelina
       
34. mesec
  • Preskače prepreku visine 5 cm
  • Precrtava krug kada mu se pokaže
       
36. mesec
  • Kratko stoji na jednoj nozi
  • trči stabilno i brzo
  • Jede viljuškom
  • pravi harmoniku od papira
  • gradi kulu od osam kocaka glatkih stranica
  • imitira crtanje krsta
  • slika vodenim bojama
  • Razlikuje hladno od toplog
  • sparuje korektno četiri oblika (krug, kvadrat, trougao i pravougaonik)
  • razvrstava žetone po boji ili veličini (tri boje ili veličine)
  • Uočava količinu malo-mnogo
  • daje 2 predmeta na zahtev
  • igra „kobajagi“ – često – igra uloge (vaspitača, prodavca, doktora)
  • ponavlja 3 broja ili rečenicu od 4 reči
  • postavlja pitanja: „Šta je ovo“, „Ko je to“, „Kako“…
  • prepoznaje najdužu liniju od 3 i najveću od 3 lopte
  • Upotrebljava zamenice i množinu
  • koristi zamenicu „Ja“
  • traži da mu se pričaju omiljene priče
  • priča doživljaje
  • stalno postavlja pitanja: „Ko?“, „Šta?“
  • upotrebljava 600-800 reči
  • Kaže svoj pol i godine starosti
  • koristi fraze učtivosti: molim, hvala, izvini
  • igru često proprati govorom
  • pokušava da pospremi svoje igračke
  • napadi besa pri sputavanju
40. mesec      
  • Prebrojava 4 predmeta u nizu
  • posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa („nađi crveni krug“)
  • rešava jednostavne problemske situacije (Šta radis kada si gladan)
   
42. mesec      
  • Ponavlja 4 broja ili rečenice od 6 reči
  • gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
  • sastavlja sliku od 2 dela
  • nastavlja započeti niz oblika, boje ili veličine
   
46. mesec      
  • Iz gomile 10 elemenata odbrojava 4 predmeta
  • posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema 3 atributa („Daj mi veliki crveni krug“)
   
3.-4. godina  
  • Pokušava da nacrta čoveka – glava i udovi (punoglavac)
  • Razvrstava žetone po boji ili veličini (četiri boje ili veličine)
  • sparuje korektno osam oblika
  • primećuje nedostatke na crtežu
  • shvata odnos dela i celine
  • spaja slagalicu od dvanaest delova
  • prepoznaje stvari opipavanjem bez viđenja (predmeti u vreći)
 
  • Verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama
  • opisuje radnje na slici
  • dugi monolozi
  • potpuna rečenica, govor razumljiv
  • stalno postavlja pitanja
  • broji do 4 mehanički
  • upotrebljava 1200-1500 reči
  • Uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu)
  • prva zaljubljivanja
4. godina
  • Maršira u ritnu muzike
  • hoda po pravoj liniji nogom ispred noge raširenih ruku
  • vozi tricikl
  • silazi niz stepenice nogu pred nogu
  • skače sa druge stepenice
  • u trku šutira loptu
  • preskače prepreku širine 20 cm
  • Gradi kulu od deset kocaka glatkih stranica
  • kopira dijagonalnu liniju
  • precrtava kvadrat
  • kopira nekoliko štampanih slova
  • savija papir po dijagonali
     
  • Kooperativna igra sa vršnjacima
  • početak prihvatanja jednostavnih pravila igre
  • samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
  • samostalno se priprema za spavanje
  • počinje emocionalno povezivanje
  • pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva estetska osećanja
4.-5. godina
  • Trči menjajuci pravac
  • Samo pere lice i ruke
  • crta čoveka (šematski, u vidu geometrijskih oblika)
  • seče makazama po zakrivljenoj liniji
   
  • Upotrebljava 1800-2000 reči
  • prepričava kratke priče
  • razume predlog iza –ispred
  • samo priča priču po slikama
  • prepoznaje nekoliko slova azbuke
  • odgovara na jednostavna pitanja -„Šta je to i od čega je napravljeno?“
  • postavlja pitanja: „Kada? Zašto? Kako?“
  • Interesovanje za polne organe, moguća mastrubacija
  • kompletno ovladavanje toaletom
  • strahovi od mraka, imaginarnih bića
5. godina
  • Skakuće na jednoj nozi
  • stoji na prstima
  • Razlikuje teško – lako
  • broji crteže
  • precrtava trougao
  • crta kućicu, drvo, ljudsku figuru (tri do šest detalja), crtež prepoznatljiv
  • Prepoznaje izvor bola
  • Sastavlja sliku od 4 dela
  • orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče
  • sada, pre, posle)
  • rešava zadatak tipa „ko ima više“
  • prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
  • prepoznaje i piše brojeve do 5
  • ponavlja rečenicu od 8 reči ili niz od 5 brojeva
  • uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetlosti)
 
  • Postavlja sebi sto
  • organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom
  • uključuje se u razgovor sa odraslima
  • može da odloži zadovoljavanje potrebe
5.-6. godina  
  • Hvata malu loptu obema rukama
  • jednom rukom pravi kuglicu od papira
  • Vid potpuno razvijen, razume signale na semaforu
  • Zna koja je njegova leva, a koja desna ruka
  • izvršava tri naloga data zajedno
   
6. godina
  • Stoji na jednoj nozi bez podrške 40 sekundi
  • vozi bicikl
  • preskače kanap obema nogama zajedno
  • skače sa visine od 40 cm
  • visi 10 sekundi držeći se rukama za prečku
  • hvata loptu jednom rukom;u skoku hvata loptu
  • igra badminton
  • oblači se samo
  • vezuje pertle
   
  • Broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom;na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema 4 atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
  • može da izbroji 13 kocaka
  • pravi stepenice od 10 kocaka nakon što mu je model sklonjen
  • navodi razlike (po čemu se razlikuju: ptica-pas, drvo-staklo)
  • Govori korektno i jasno
  • artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, LJ i NJ)
  • prepričava priču nakon što je čuje
  • piše i čita vlastito ime
  • pita za značenje reči
  • razume predlog „u sredini“
  • upotrebljava 2500-3000 reči
  • Koristi kompletan pribor za hranjenje, pravi sebi sendvič
  • čisti svoje cipele
  • ide samo u komšiluk
  • može mu se poveriti manja suma novca
  • bira omiljenog druga
  • pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci
  • poštuje pravila igre sa vršnjacima
  • prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa i razočarenja
  • situaciju može da sagleda i iz ugla druge osobe
  • realistični strahovi i strahovi od natrpirodnih bića
  • sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnosti
7. godina    
  • Oštrina vida skoro kao kod odraslih
  • širina vidnog polja gotovo kao kod odraslih (sposobnost za periferno viđenje)
  • razvijena spostobnost aktivnog perceptivnog pretraživanja i analize