Preporuke za pacijente sa anemijom

Gvožđe
„Hem“ gvožđe je visoko bioraspoloživo gvožđe i njegova apsorpcija je nezavisna od prisustva drugih faktora u hrani. Nalazi se u crvenom mesu, ribi i piletini.
„Non-hem“ gvožđe se slabije apsorbuje od hem oblika, a na njegovu apsorpciju utiču sastojci iz druge hrane. Nalazi se u voću, povrću, žitaricama i mlečnim proizvodima.
Faktori koji utiču na apsorpciju gvožđa su oni koji smanjuju aciditet želuca, H.pylori infekcija, tanini (čaj), polifenoli (kafa, voćni čajevi, kakao), kalcijum i fosfat (antacidi) i tablete kalcijuma.
Faktori koji „poboljšavaju“ apsorpciju gvožđa iz hrane su: meso, limunov sok, vitamin C (brokoli, brusnica, paradajz, spanać ).

Vitamin B12
Izvori ovog vitamina su gotovo isključivo namirnice životinjskog porekla. Razaraju ga povišena temperatura, svetlo, kiseline i alkalije. Prirodni izvori su: iznutrice, mleko, meso, jaja, sirevi, ribe i školjke, temren (namirnica od fermentisanog sojinog zrna), dok soja ne sadrži ovaj vitamin.

Folna kiselina
Folnu kiselinu sadrže sledeće namirnice: zeleno lisnato povrće, koren povrća, iznutrice, grašak, mleko, jaja, pasulj, kikiriki, pšenične klice, puno zrno, tunjevina, ostrige, losos, bob, paradajz, špinat, pekarski kvasac, asparagus, prokelj.

Folnu kiselinu razara svetlost (UV), toplota (kuvanje i konzervisanje toplotom) i kiseli rastvori. Neki oblici su nestabilni na vazduhu. U vodi u kojoj se kuvala namirnica ostaje deo aktivne folne kiseline. Spremanjem hrane u mikrotalasnoj pećnici folna kiselina se više gubi nego kuvanjem. Višak unete folne kiseline izlučuje se iz organizma.